Hemmakontor

7 Tips För Att Jobba Hemifrån

Att jobba hemifrån kan vara fantastiskt givande, men det kan också lätt bli ett sänke för din produktivitet om du inte gör det rätt. Här listar vi tips för att få bättre balans i arbetslivet när du jobbar hemifrån.

Fler och fler väljer att jobba hemifrån. Anledningarna är många, men det innebär både för- och nackdelar. Jag själv har jobbat hemifrån den största delen av tiden de senaste åren och delar med mig av mina erfarenheter.

1. Skapa ett separat utrymme för din arbetsplats i hemmet

Du har säkert hört det förr, men det är otroligt viktigt att avskärma din arbetsplats. Placeringen av ditt skrivbord bör vara i närheten av fönster så du får naturligt ljus, samt inte i närheten av distraherande element i din bostad, t.ex. i kök eller vardagsrum. Med en separat avskärmad arbetsplats kan du även få rätt till skatteavdrag.

2. Utstråla professionalism

Vissa påstår att det bästa är att klä sig som om man gick till jobbet på morgonen. Personligen tycker jag det är överdrivet om du inte representerar ditt företag på videokonferenser. Men även om du inte klär dig för en dag på en arbetsplats är det är viktigt att du utstrålar professionalism även för dig själv för din egen självkänsla. Om du känner dig professionell så är det lättare att vara produktiv och inte låta dig bli distraherad.

3. Håll koll på dina kostnader

En av anledningarna varför du jobbar hemifrån kanske är för att spara på kostnader. Du kanske spar på bilkostnader eller kostnader för lokaltrafik. Du behöver kanske inte heller ha en lika stor garderob för kläder. Äta lunch ute med kollegorna är också en kostnad du kan spara på. Alla dessa sparade kostnader kan bli stora och du har friheten att bestämma vad du ska lägga pengarna på istället. Dessa sparade pengar kan vara värda att investera i din hemarbetsplats med nya möbler, dekoration eller ny datorutrustning.

4. Se till att träffa folk

Kanske den största nackdelen med att jobba hemifrån är att det kan vara isolerande. Undersökningar har visat att vi i Sverige är redan mer isolerade än världsgenomsnittet. Arbetsplatsen är en naturlig social mötesplats där du enkelt får ditt sociala behov tillfredsställt. När du arbetar hemifrån är det viktigt att du ser till att hålla kontakt med vänner och familj och planera in träffar. Om du har kollegor som också jobbar hemifrån där ni kan turas om att jobba från varandras bostäder, något som blir mer och mer populärt.

5. Undvik att bli distraherad

Den absolut största risken med att jobba hemifrån är att man oftast har andra saker att göra. Man kan städa, tvätta, kolla på TV-serier i bakgrunden eller kolla på sport. Det är viktigt att erkänna för sig själv att du inte kan avskärma dig helt för dessa distraktioner. Detta handlar om disciplin och endast disciplin. Arbetet bör gå före allt annat under dina bestämda arbetstimmar, så du kan koppla av utanför dina arbetstimmar.

6. Planera dina dagar

Om du jobbar hemifrån kan du ofta planera din dag efter om du är morgon- eller kvällsmänniska. Om din arbetsgivare tillåter kan du börja tidigare på dagen och få mer tid över, eller kanske arbeta på kvällen istället. En fördel med att inte vara bunden till kontorstider är att du kan gå och handla eller gå på gymmet när de flesta är på jobbet.

7. Passa på och njut av att få mer tid

Att resa till jobbet, vare sig med bil eller buss tar ofta mer tid än man är villig att erkänna. Det innebär också att behöva tanka sin bil eller att vänta på tåget. Om du tjänar 30-60 minuter per dag ska du vara tacksam för den tiden och göra det mesta av det. Den extra intjänade tiden kan du spendera med familjen, vänner eller att jobba på att förbättra din hälsa för träning och din kost.